DNA og KETO-diet

KETO (ketogen diæt) er efterhånden blevet super populær. Den beskrives som yderst effektiv i forbindelse med vægttab, reduktion af appetit og sukkertrang.  

Men hvad går KETO egentlig ud på? KETO-diet er et forsøg på at skubbe kroppen til at forbrænde fedt i stedet for kulhydrater ved at opnå en tilstand, som hedder KETOSE.

For at komme i KETOSE, har kroppen brug for at ”vende sig af” med at bruge glukose og bruger ketoner (som produceres ved nedbrydelse af fedt) i stedet for.

For at aktivere denne metaboliske tilstand, skal kroppen først ”forbrænde” sine lager af glukose. Når glukosen er opbrugt, er kroppen tvunget til at bruge fedt som energikilde. Når dette er sket, er din krop er officielt i KETOSE.

Dette er “nøglen” til vægttab, men KETO handler ikke kun om, at tabe sig. Der er flere fordele:

  • Mere energi igennem dagen
  • Kognitive og neurobeskyttende effekt
  • Reduktion at risikoen for at udvikle type 2 diabetes
  • og meget mere

Det lyder alt sammen rigtig godt, ikke? Er KETO i så fald for alle? Ikke helt…

Det er Tine et godt eksempel på. Tine er 36 år, spiser meget sundt, eksperimenterer med en blanding af Raw Food og KETO. Hun tager på i vægt, trods sin ”sund livsstil” og kan ikke forstå hvorfor.

Hendes DNA-Health test fra Nordic Labs viste, at der er problemer med lipid-omsætning (SNPs på APOC3, APOE – glykoproteiner, som findes i flere lipoproteiner i blodet, især kylomikroner, VLDL og HDL, og som spiller en rolle i deres omsætning, samt i udvekslingen af lipider mellem forskellige væv og lipoproteinerne. Det griber også ind i lipoproteiners fasthæftning til LDL og dermed i deres absorption i cellerne).

Derfor Tines ”eksperimenter” med KETO resulterer i stigende vægt, forhøjet kolesterol-niveau, på sigt øget risiko for blodprop og udvikling af Alzheimers.

KETO kan umiddelbart ikke anbefales til følgende grupper:

  1. Personer med SNPs i gener, som påvirker lipid-omsætning.
  2. Kvinder, der ønsker at blive gravide. KETO med kulhydrat-kalorier restriktioner hæmmer ægløsning.
  3. Diabetikere – overvejer de at starte på KETO, bør de drøfte det med sin læge eller behandler. Medicin for sukkersyge, skal tilpasses diæten med det reducerede indtag af kulhydrater.
  4. KETO og behov i forbindelse hermed skal drøftes med lægen. Ved anvendelse af blodtrykssænkende medicin er der risiko for et for lavt blodtryk under de første par uger på KETO. Blodtryk skal måles jævnligt.
  5. Ammende mødre. Sødmen i brystmælk stammer fra de kulhydrater kvinde får gennem kosten. Ved amning bør man derfor sigte efter minimum 50-75 g. kulhydrat dagligt. Får man for lidt kulhydrater kan det medføre forgiftningstilstand i kroppen. 
  6. Atleter, som dyrker intens sport, konkurrence eller hård fysisk aktivitet. Musklerne kræver en del energi, bedst fra kulhydrater, da ydeevne ellers kan falde. Hvis kroppen ”løber tør” for hurtige kalorier under intens træning, vil den bruger proteiner, dermed nedbryder muskelmassen.

Hos Funktionel farmaci kan du få lavet en række DNA-tests og efterfølgende få et personligtilpasset program med de livsstilsændringer, som varigt vil forbedre din livskvalitet.

6 Responses

  1. If you want to use the photo it would also be good to check with the artist beforehand in case it is subject to copyright. Best wishes. Aaren Reggis Sela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *